Autizmusbarát ünnepek

Több karácsonyhoz köthető sztereotípia él az autizmusról. Az év végi ünnepek közeledtével gyakran hallani, hogy az autista gyereket nevelő családokban a karácsony jórészt szenvedés, mert a gyerek miatt nem lehet úgy megélni az ünnepet, mint ahogy egyébként lehetne, az érintett felnőttek pedig szintén nem tudnak örülni az ünnepeknek, ezért csak arra várnak, hogy vége legyen a felhajtásnak és kipihenhessék magukat.

christmas

Természetesen van példa ilyesmire, ha meg kivesszük a fenti kijelentésekből az autizmust, akkor pláne. Ugyanis ahhoz, hogy valakit teljesen kifárasszon az ünnep előtti rohanás, hogy aztán az ünnepre kimerült és indulatos legyen, nem kell autistának vagy autista gyereket nevelő szülőnek lenni. Ahogy ahhoz sem, hogy ne úgy sikerüljön valami az ünnepek alatt, ahogy előre el volt tervezve.

Ugyanakkor tény, hogy az autista gyerekek és felnőttek számára az év végi ünnepek sokszor lehetnek megterhelőek. Az autistáknak, akik nehezebben igazodnak el a neurotipikusokra szabott világban, a kiszámíthatóság jelenti a biztonságot, a nyugalmat. Karácsonykor viszont azt várják tőlük, hogy ezt tegyék félre és fogadják el, sőt, örüljenek neki, hogy minden másképp van – ha meg nem örülnek, legalább ne mutassák ki, mert azzal mások örömét rontják el.

A továbbiakban néhány, az ünnep könnyebbé tételét segítő tipp következik szülőknek és érintetteknek. Mivel szülői tapasztalattal nem rendelkezem, a gyerekekről szóló részek nagyrészt innen származnak, a felnőttekről szólók pedig a tavalyi karácsonyos cikkből, rövidítve és némi kiegészítéssel.

Gyerekek

1. Tervezz előre

Sok autista gyereknek felkavaró, ha mások is vannak az otthonában, ahogy az is, ha másokhoz kell menniük vendégségbe, különösen ha olyan emberekről van szó, akiket ritkán lát. Mondd meg a gyereknek előre, kik jönnek hozzátok és meddig maradnak, vagy kikhez mentek ti és meddig maradtok. Ha a gyereked érintésparás, ne erőltesd, hogy megölelje a rokonokat “csak most az egyszer”. Hagyd, hogy a maga módján üdvözölje őket. Sok gyereknek az is nagy könnyebbséget jelent, ha nem kötelező sokáig a ritkán látott rokonok, ismerősök társaságában maradni, hanem elvonulhatnak és elfoglalhatják magukat mással.

2. Állíts össze túlélőkészletet/boldogságdobozt

Ez lényegében egy kis gyűjtemény olyan apróságokból, amelyek szükség esetén megnyugtatják a gyereket. Tartalmazhat bármit: kedvenc zenét, stimmelőjátékokat, zajszűrőt, kedvenc fotókat, rágcsálnivalót stb.
“Emma boldogságdobozában vannak fotók a kedvenc helyeiről, emlékeiről és néhány számára kedves személyről. Van benne még egy zenedoboz, ami a kedvenc dalát játssza, néhány rajz és oklevél, amire büszke, és néhány apró játék” – fogalmaz a cikkben egy nyolcéves autista kislányt nevelő édesanya.

3. Ne próbálj mindenáron megfelelni annak az idealizált karácsonyképnek, amit a reklámok sugároznak

Lehet, hogy ez azt jelenti, hogy nem mindenki ül türelmesen a karácsonyi asztalnál és fogyasztja az ünnepi menüt. Vagy azt, hogy a gyerek nem akar a mikulásjelmezes bácsi ölébe ülni és mosolyogni a kamerába. Vagy azt, hogy rövidebbre kell fogni a rokoni látogatásokat, esetleg nem is sikerül mindenkivel találkozni. Esetleg azt, hogy este mindenki korábban elfárad.
Egy másik szülő, a 13 éves Owen édesanyja így fogalmaz: “Túl sok időt töltöttünk azzal, hogy a fiunkat belekényszerítsük a mi világunkba, holott nekünk kellett volna nyitni az ő világa felé. Most már Karácsonykor azt is csináljuk, aminek ő örül, mert ha ő boldog, akkor mi is azok vagyunk.”

4. Otthoni környezet, díszek

Van olyan autista gyerek, aki nem szereti a zajos, zsúfolt karácsonyi programokat. Ezért a szülők azt találták ki, hogy az otthonukban, szűk körben szerveznek olyan programokat, amelyeket mindenki szeret.
Sokan szeretik feldíszíteni a lakásukat karácsony előtt. Ha a gyerek még a legkisebb változásra is érzékenyen reagál, díszítsetek együtt, és persze magyarázd el neki az okát is.

5. Ajándékbontás

Sok autista gyerek a kiszámíthatatlanság miatt nem szereti a meglepetéseket, ez érvényes a becsomagolt ajándédodkra is. Ha nem akarja minden ajándékát rögtön kibontani, jobb neki időt hagyni, ez akár az érzelmi túlterhelődést is megelőzheti. Az is előfordul, hogy nem úgy reagál a kicsomagolt ajándék láttán, ahogy mások várnák tőle, vagy nincs tisztában vele, hogyan “illene” reagálnia – viszont ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy nem tetszik neki.

Ezek természetesen nem kőbe vésett szabályok, hanem tippek, amelyekből mindenki kedvére válogathat és azokat a gyerekére szabottan alkalmazhatja. A legfontosabb tanács viszont ez: tégy úgy, ahogy a te családod számára a legjobb. Semmiképp se hagyd, hogy kívülállók mondják meg neked, hogyan kellene ünnepelnetek.

Felnőttek

1. Tervezz előre

Nem csak az érintett gyerekeket, hanem a felnőtteket is megviselheti a biztonságot jelentő rutin borulása, még ha nem is annyira látszik rajtuk. Fokozottan igaz ez, ha nem a saját, számukra biztonságos otthonukban töltik a karácsonyt, hanem máshol.
Fontos, hogy legyen egy hely, ahová el tudsz vonulni pihenni és feltöltődni, ha úgy érzed, kezdesz túltelítődni. Erre most érdemes fokozottan figyelni és inkább többször, kevesebb időre vonulni el regenerálódni. Ha mások az elvonulásodra rosszallóan reagálnak, nyugodtan mondd meg nekik, hogy ha nagyon elfáradsz (személy- és szituációfüggő, hogy milyen fajsúlyú szavakat érdemes használni), annak sokkal rosszabb következménye lesz. Ne rövidítsd le a regenerálódáshoz szükséges időt kizárólag azért, mert mások ezt várnák.

2. Karácsonyi vásárlás

Ha teheted, kerüld el a nagy bevásárlóközpontokat, ahol az ünnepek előtti néhány hetes időszakban a szenzoros túltelítődés folyamata a nagy tömegnek, a szokásosnál jóval több vizuális és auditív ingernek köszönhetően hamarabb bekövetkezik. A leghatékonyabb megoldás az, az interneten rendeled meg az ajándékokat, vagy ha boltba mész, előre kinézed, mit szeretnél és hol találod meg azt. Így jóval kevesebb időt töltesz ingergazdag környezetben, mintha vaktában keresgélnél. Ugyancsak hasznos, hogy ha megteheted, olyan napokra/napszakokra időzíted a vásárlást, amikor kisebb a tolongás.
Persze ha szeretnéd a karácsony előtti ingertömeget felhasználni tudatos határtágításra, az sem rossz ötlet, csak épp a túltelítődést megelőző jelekre kell figyelni.

3. Ajándékbontás

Nem csak az érintett gyerekekre, hanem a felnőttekre is jellemző lehet, hogy a kiszámíthatatlanság miatt nem szeretik a meglepetéseket. Akiről ezt lehet tudni, attól előnyösebb megkérdezni, mit szeretne kapni és annak alapján választani valamit.

Egy felnőtt esetében már sokkal macerásabb lehet az ajándékokra adott – NT standardok szerinti – “nem helyes” reakció, mint egy gyereknél. Ez szintén nem feltétlenül az elégedetlenség jele, sokkal inkább utal az érzelemkifejezés csupán eltérő módjára. Nekem az analizáló arckifejezés jön be, mivel azt mások mindig az érdeklődés jelének veszik – már ha egyáltalán figyelik a reakciót és nem épp bontogatnak ők is.

4. Kötelező munkahelyi karácsonyi rendzevény

Ha nem is kötelező, sokszor kimondatlan elvárás a jelenlét. Az ilyen esemény azért is lehet nehéz egy aspinak, mert munkahelyi környezeten kívül teljesen más interaktálni a kollégákkal, mint az irodában. Ilyenkor érdemes azokhoz csapódni, akikkel amúgy is jobban megtalálod az összhangot, illetve időnként elvonulni pár percre pihenni, ha szükségét érzed.

A lényeg pedig itt is ugyanaz: tégy úgy, ahogy neked a legjobb és ne úgy, ahogy mások szerint kellene.

Reklámok
Kategória: Uncategorized | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

w

Kapcsolódás: %s